Wyniki badania rynku rowerowego 2014/15: cz. 1.

W tym roku Polskie Stowarzyszenie Rowerowe po raz drugi – we współpracy z Instytutem IPC z Wrocławia – zleciło badanie polskiego rynku rowerowego. Badanie obejmuje bowiem nie tylko zachowania i wybory konsumentów (B2C), lecz analizuje także polski rynek rowerowy pod kątem produkcji i sprzedaży (B2B). W badaniach B2C wykorzystano metodę CATI, polski rynek rowerowy (B2B) został opisany z wykorzystaniem techniki PAPI.

Wyniki badania pokazały, że coraz częściej kupujemy rowery używane. W porównaniu z wynikami badań z 2013 roku nastąpił wzrost o 5 pkt%. Kobiety nadal znacznie częściej niż mężczyźni decydują się na sprzęt nowy. Zakup fabrycznie nowych rowerów jest najczęstszy wśród 35-44-latków. Ponad połowa osób, które kupiły nowy rower w 2014 roku, wybrała specjalistyczny sklep rowerowy. Coraz większą popularnością cieszą się także sklepy internetowe. Najczęstsze miejsca, gdzie kupujemy rowery używane pozostają bez zmian. Prawie połowa osób, które kupiły używany rower w 2014 roku, zadeklarowała, że kupiła go od osoby prywatnej. Na drugim miejscu znalazł się portal aukcyjny, a na trzecim targowisko.
Nadal najczęściej kupujemy rowery górskie, na drugim miejscu rowery miejskie. W najnowszych badaniach wzrósł odsetek wskazań na rower górski. Odnotowano jednocześnie spadek zakupu rowerów miejskich. Największy wzrost wystąpił w przypadku kategorii rowerów trekkingowego/crossowego. Rowery górskie częściej kupiły osoby, które w 2014 roku zdecydowały się na zakup fabrycznie nowego pojazdu. To zdecydowanie częściej mężczyźni oraz najmłodsza część respondentów – 18-24-latkowie. Rower miejski natomiast pojawiał się częściej wśród respondentów, którzy w ciągu ostatniego roku kupili używany rower. Rowery miejskie kupują najczęściej starsi respondenci oraz kobiety.
Na przełomie roku wzrosła świadomość kupowanej przez siebie marki roweru – w poprzedniej edycji badań aż 39% badanych nie potrafiło określić jakiej marki rower kupili. W tym roku było to tylko 17%. To, co sprawia, że kupujemy konkretne modele roweru, to nadal cena.
Kobiety przy wyborze roweru zwracają uwagę na kwestie estetyczne, a mężczyźni na kwestie techniczne. Przy zakupie roweru przez mężczyzn decyduje przede wszystkim cena, na drugim miejscu jakość, a na trzecim specyfikacja techniczna. Kobiety przy wyborze roweru kierują się przede wszystkim jego wyglądem, dopiero na drugim miejscu znajduje się cena, a na trzecim jakość. W 2014 roku obserwuje się większy odsetek osób, które jeżdżą na rowerze kilka razy w tygodniu oraz kilka razy w miesiącu. Spadł natomiast odsetek osób, które z roweru korzystają codziennie. Mężczyźni zdecydowanie częściej jeżdżą na rowerze od kobiet. Różnica pomiędzy mężczyznami i kobietami dotyczy również celów wykorzystywania roweru – mężczyźni jeżdżą przede wszystkim na przyjemności, relaksu, ale również jeżdżą na rowerze wyczynowo, kobiety natomiast oprócz jazdy dla przyjemności korzystają z tego środka transportu, aby poruszać się po miejscowości zamieszkania.
Prawie połowa badanych nie kupiła, ani nie planuje kupna części i akcesoriów rowerowych. Nie ma różnicy pomiędzy dokonanymi zakupami w przypadku roweru nowego i używanego. Plany co do kupna części i akcesoriów rowerowych ma większy odsetek właścicieli używanych pojazdów. Części i akcesoria rowerowe to koszt zdecydowanie wyższy dla mężczyzn.

Wyniki badania oraz informacja prasowa dostępne są w Biurze Stowarzyszenia – zapraszamy do kontaktu: biuro@psronline.pl .