Polskie Stowarzyszenie Rowerowe, chcąc wesprzeć transformację transportową w kierunku elektromobilności, przygotowało projekt obywatelski umożliwiający wprowadzenie dopłat do zakupu rowerów elektrycznych. Inicjatywa ma na celu zmianę ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych poprzez rozszerzenie pojęcia „pojazdu elektrycznego”. To doprecyzowanie pozwoli na traktowanie e-rowerów na równi z innymi pojazdami elektrycznymi, spełniającymi jednakowe cele środowiskowe, a w efekcie sprawi, że dopłaty do nich będą dostępne tak jak w przypadku samochodów elektrycznych.
Informacja o starcie projektu obywatelskiego przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Rowerowe spotkała się z dużym zainteresowaniem dziennikarzy. O prorowerowej inicjatywie pisały i mówiły najważniejsze media ogólnopolskie.
Projekt obywatelski Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wspierają Polska Unia Mobilności Aktywnej i Stowarzyszenie Zielone Mazowsze.
Dlaczego ten projekt jest potrzebny?
- Rower to pełnoprawny środek transportu, stanowiący kluczową rolę w realizacji celów klimatycznych i zrównoważonego rozwoju miast
- E-rowery powinny być traktowane na równi z innymi pojazdami elektrycznymi, spełniającymi takie same cele środowiskowe – dopłaty do e-bike’ów powinny być dostępne tak jak w przypadku samochodów elektrycznych
- Dopisanie rowerów elektrycznych do ustawy o elektromobilności przyniesie szereg korzyści ekologicznych i zmieni oblicze transportu w polskich miastach
- W krajach europejskich funkcjonuje ponad 300 programów wsparcia zakupu rowerów elektrycznych i elektrycznych rowerów towarowych (oferowanych przez władze centralne i lokalne)
Wyniki sondażu* „Użytkowanie rowerów elektrycznych oraz preferencje zakupowe” dowodzą, że Polacy oczekują dopłat do rowerów elektrycznych i chcą je kupować:
- 65% ankietowanych Polaków kupiłoby rower elektryczny, gdyby był dofinansowany.
- 10% Polaków posiada już własnego e-bike’a (o 5 p.p. więcej niż w 2022 r.)
- 46% Polaków rozważa zakup elektryka dla siebie lub osoby bliskiej (o 8 p.p. więcej niż w 2022 r.)
- 59% twierdzi, że e-rower przyczynia się do obniżenia wydatków gospodarstwa domowego na transport i mobilność
*Badanie zrealizowane przez SW Research na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego
Aby projekt miał szansę na rozpatrzenie przez Sejm, niezbędne jest zebranie 100 tysięcy podpisów. Jak wesprzeć projekt?
- Złóż podpis – o listę miejsc, gdzie można wyrazić poparcie dla projektu obywatelskiego zapytaj na biuro@psronline.pl
- Zbieraj podpisy razem z nami – wszystkich chętnych do włączenia się w działania na rzecz projektu obywatelskiego prosimy o kontakt: biuro@psronline.pl.
